Koliko košta vođenje profila na društvenim mrežama?

„Hej ljudi imam mogućnost da vodim stranicu za klijenta, znači ono, par postova nedeljno, FB i Insta. Koliko to da naplatim?“. 

A realno, zvuči baš lako, zar ne?

Neko uzme stock fotku sladoleda i lupi copy „Uvek je pravo vreme za *ime sladoleda*“ i posao je završen. Ipak, realnost Social Media Manager-a je daleko kompleksnija, jer i sam digital je „živ“, svakodnevno se razvija i kao malo dete zahteva konstantnu pažnju (monitoring).

Stotinu puta do sad sam videla pitanje koliko, šta i zašto košta, a nikad nisam naišla na neki konkretni vodič. Zato sam odlučila da jedan i sama napišem, na osnovu 5 godina iskustva, kako bih pomogla klijentima i frilenserima da se bolje razumeju. 🙂

Kome je namenjen ovaj tekst?
KLIJENTIMA – Da znaju šta plaćaju
FRILENSERIMA I POČETNICIMA – Da znaju šta i koliko mogu da naplate
Cilj je da sve strane steknu uvid u to kako se formira cena i zašto nešto košta 50 evra, a nešto 9000 evra. 

Kome ovaj tekst nije namenjen?

Logično, agencijašima koji svakodnevno prave finansijske ponude, kao ni iskusnim frilenserima koji već imaju precizno definisane cene svog rada.


Prvo i osnovno pitanje uvek je…

Kako se formira cena za vođenje profila na društvenim mrežama?

Uvek i zauvek, cena se formira po sledećoj formuli:

Cena radnog sata x Broj radnih sati

Pre nego što krenem sa detaljnim objašnjenjem šta i kako, moram baš, baš jako da naglasim ovo:

Kad god sa nekim ugovarate posao, uvek je važno da cenu i obim posla utvrdite UNAPRED. Pre samog početka rada svim stranama mora da bude jasno šta koliko košta i na osnovu čega je formiran iznos. U suprotnom, onaj koji plaća će uvek misliti da je mogao da prođe jeftinije. Znate i sami da social media management svima deluje prelako jer „samo klikćeš po Fejsu“. Isto tako, onaj ko obavlja posao će misliti da je mogao da zaradi više i da njegovo znanje više vredi. Zato dogovor oko cene i rada ide pre, da posle ne bi bilo nesporazuma.

E sad…

Od čega zavisi cena radnog sata?

Zavisi naravno od mnogo faktora, a samo neki od njih su:

  • Dosadašnje iskustvo menadžera. Da li posao obavlja početnik ili senior? Cene mogu da variraju od 3 evra po radnom satu, pa do nekoliko desetina evra što je cena za konsultante i stratege.
  • Broj veština koje menadžer poseduje. Ako je Upload image sve što zna, cena radnog sata će biti minimalna, jer obavlja samo operativni deo posla. To može da radi Indijac na Fiverr-u ili komšijin mali i samim tim konkurencija je veoma visoka. Ali, ukoliko osoba uz to radi i dizajn i/ili foto produkciju i/ili oglašavanje sa sales funnel-om i praćenjem konverzija, u tom slučaju imamo čoveka koji je one-stop shop za klijenta i koji pokriva kompletne strateške, produkcijske i prodajne digitalne usluge. To naravno ima svoju, vrlo visoku, cenu.
  • Nivo poznavanja svake veštine. Nije isto da li menadžer post dizajnira u Canvi ili crta vektorske ilustracije u AI. I nije isto da li sponzoriše postove klikom na Boost ili ima razrađenu strategiju sa funnel-om i Lookalike Audience, itd. Ovde važi isto što i za prvu stavku – što naprednije alate i taktike neko koristi, to je viša cena radnog sata.
  • Dugoročnost saradnje. Ukoliko je saradnja dugoročna, cena će biti manja od one za rad na projektu.
  • Alati koje menadžer koristi. U cenu ulazi i to da li menadžer plaća SaaS alate za zakazivanje postova i analitiku, da li plaća alate za Instagram automatizaciju, da li ima nalog na nekom stock sajtu i koliko fotografija mesečno koristi…

Od čega zavisi broj radnih sati?

Broj radnih sati prilikom formiranja finansijske ponude za klijenta zavisi od toga koji je obim posla, odnosno šta je definisano kao scope of work (SoW).

Kad vidite koliko stavki ima, biće vam jasnije zašto agencije ne komuniciraju cene javno. Prosto, nemoguće je usled kompleksnosti ponude.

Šta sve može da uđe u scope of work i zašto svaka agencija/frilenser šalje klijentima prilagođenu ponudu? 

Kreiranje sadržaja

Ovo je najobimnija stavka u svakoj finalnoj ceni i predstavlja manje-više suštinu održavanja kanala na društvenim mrežama. U sadržaj ulaze i slika/video i tekstualni deo. Ko sve može i kako da kreira sadržaj?

  • Najjeftinija opcija – klijent dostavlja materijale, a menadžer ih postavlja na mreže u istom obliku uz dobijen ili minimalno prilagođen copy. Ovo je strogo operativni deo posla sa oko 5 do 10 radnih sati mesečno. U pitanju su niske zarade za minimalno uloženi trud i jasno vam je da se ovo naplaćuje 50 evra do 100 evra mesečno (da ne kažem plafon).
  • Malo naprednija opcija – klijent dostavlja materijale koji kasnije zahtevaju izmene dimenzija i prilagođavanje za različite formate, dodavanje teksta i pisanje copy-ja od nule. Ovde je cena blago uvećana u odnosu na prethodnu stavku zbog dodatnog broja radnih sati za adaptaciju materijala.
  • Treći nivo – menadžer kreira materijale od stock fotografija. Ovo je još uvek (nažalost) kod nas preovlađujući princip vođenja kanala na društvenim mrežama, jer klijent dobija potpuno generički, ali savršeno ispeglan sadržaj – za najmanje novca. Nakon kupovine fotografija sa stock sajta, vrši se dalje prilagođavanje u nekom od programa za obradu fotografija kako bi se dodao tekst, logo, itd. Menadžer pravi mesečni plan postova sa predlozima fotografija koje bi se koristile. Uz njih se klijentu šalje i predlog copy-ja i sve to zajedno predstavlja nacrt koji kasnije može proći kroz jednu ili više izmena, najčešće u periodu od 2 do 10 radnih dana. Posledično, broj radnih sati raste, pa samim tim i cena. Dodatno postoji i trošak za stock fotografije. Na mesečnom nivou ovo u proseku košta oko 300 evra do 500 evra u zavisnosti od broja postova, izmena, adaptacije…
  • Četvrti nivo – menadžer kreira lokalni, originalni sadržaj. Najčešće se, u zavisnosti od vizuelnog identiteta i tipa brenda, koriste ili ilustracije koje pravi dizajner ili se radi foto/video produkcija. Naravno, cena u ovom slučaju znatno raste, jer se plaća ili neko sa dobrim znanjem Adobe paketa ili (polu)profesionalni fotograf i korišćenje skuplje opreme. Ukoliko radite inhouse produkciju foto/video sadržaja, sa copywriting-om i community management-om, cena se na mesečnom nivou kreće od nekih 500-600 evra pa naviše.
  • Najnaprednija i najskuplja opcija je kreiranje foto i video sadržaja sa izlaskom na teren/studio sa profesionalnom opremom. Ovo se obično naplaćuje projektno i klijent dobija fotografije i/ili video visokog kvaliteta kreirane u profesionalnom okruženju. Cene zavise od mnogo faktora, ali računajte da je 250 evra minimum minimuma samo za fotke sa terena i to bez troškova iznajmljivanja lokacije, modela, itd. Onda na sve to ide i cena za copywriting i community management i izmene i izveštavanje, znači od 700 evra, pa naviše.

Idemo dalje.

Editovanje i prilagođavanje sadržaja

Jednom kada imate osnovni sadržaj, bilo da su u pitanju fotke od klijenta ili fotke koje ste radili uz krv, suze i znoj u samoj agenciji, pitanje je šta dalje sa tim fotografijama. Na obim posla utiče između ostalog:

  • Da li isti sadržaj ide na različite društvene mreže – Ovo smanjuje obim posla jer se sadržaj copy-paste-uje na sve kanale, kojih može da bude jedan ili deset. Logično, ako menadžer održava dve mreže sa potpuno različitim sadržajem, cena će biti skoro duplo veća u odnosu na vođenje samo jedne stranice.
  • Da li se za svaku mrežu vrše dodatna prilagođavanja u vidu teksta, dimenzija, animacija… Na primer, ako imate video od 30 sekundi za Insta Feed, ali vam treba i jedan dimenzija 9:16 do 15 sekundi za Story, to je onda dodatno vreme i rad.
  • Da li klijent zahteva izmene i koliko – lakše je uraditi izmene ilustracije nego fotografije koja obično mora da se radi ispočetka.

Dakle što više mreža i formata znači veća količina posla, više izmena, više mejlova s klijentima i samim tim veći broj radnih sati i veća cena.

Community management

Ovo je onaj operativni deo posla, da se zakažu postovi kad treba, da sve izgleda dobro, pismeno i uredno, da menadžer redovno i u okviru dogovorenog vremenskog okvira odgovara na sva pitanja u inbox-u i na komentare, da se vodi računa o negativnim reakcijama, itd.

Neki klijenti i njihove stranice retko kad dobijaju bilo kakve poruke, a nizak engagement obično je posledica niskog dosega i nedostatka budžeta za oglašavanje. U tom slučaju, menadžer će ovaj deo posla obavljati ne više od 2-3 sata mesečno. Sa druge strane, postoje klijenti čiji inbox gori, i gde će menadžer po nekoliko sati dnevno samo odgovarati na poruke.

Kako se ovde formira cena? Pa samo razmislite, ako neko odgovara na poruke 3 sata svakog dana, pa 22 radna dana mesečno, pa onda plus još po sat vremena vikendom, što više košta… Govorimo o desetinama i stotinama sati. Ovaj tekst piše osoba koja je radila za telekomunikacionu kompaniju, što znači da je imala oko 120 radnih sati mesečno samo za odgovaranje na komentare. To jeste mehanički posao, ali posao koji zahteva iskustvo, strpljenje, prepoznavanje potencijalno kriznih situacija, dobru gramatiku i pravopis, odlično poznavanje ponude proizvoda i usluga brenda, itd. A sve to može znatno da poveća mesečnu cenu održavanja stranica, do te mere da možete imati osobu koja radi samo taj jedan posao. Cena je u tom slučaju gotova jednaka prosečnoj plati u vašoj zemlji jer ta osoba radi poludnevnu ili celodnevnu korisničku podršku za brend.

Analitika

Stručni izveštaji za klijente se obično rade na kraju meseca. Menadžeri početnici će koristiti Facebook Insights, dok će napredniji korisnici imati na raspolaganju alate kao što je na primer Socialbakers. U svakom slučaju. u zavisnosti od obima analitike i izveštaja, ovo može da oduzme 15 minuta ili 3 dana.

Primera radi, radila sam za klijenta gde je izveštaj uključivao samo postove sa najviše klikova, što može da radi praktikant prvog dana prakse za 15 minuta. Sama usluga ne košta više od 5 evra jer se radi samo o prepisivanju podataka i slaganju u Excel ili PPT. S druge strane, imala sam klijenta gde smo mesečno i kvartalno radili izveštaje o svim KPI-jevima, sa kompetitivnom analizom (kvalitativnom i kvantitativnom), o celokupnom stanju na digitalnom tržištu u Srbiji, kao i izveštaj o globalnim trendovima. To su bar 24 radna sata posla i to utiče na mesečnu cenu održavanja društvenih mreža. Ovi radni sati se naplaćuju po znatno višim stopama jer podrazumevaju konsultantske usluge, adaptaciju klijentove strategije i odlično poznavanje industrije.

Oglašavanje

U zavisnosti od toga koliko neko iskustva ima i koji je budžet klijenta, moguće je da će menadžer u okviru svojih usluga klijentima nuditi i oglašavanje. Kao i u svim drugim sferama, ovde važi ono – koliko znanja, toliko i para. Ako menadžer sponzoriše dva posta mesečno tako što klikne dugme Boost ispod posta, to je oko 15 minuta rada mesečno, pa neće u velikoj meri uticati na konačnu cenu usluga.

S druge strane, ukoliko se barata velikim budžetima za napredno oglašavanje, znači sa definisanim targetima, sa A/B testiranjem, sa sales funnel-om, sa praćenjem rezultata putem Facebook Pixel-a, i sa svakodnevnom optimizacijom sadržaja i prilagođavanjem postavki kampanja, onda govorimo o izuzetno velikom poduhvatu, o desetinama sati mesečno. Ove stavke u ogromnoj meri utiču na finalnu cenu usluga, jer se performance marketing znanje visoko ceni i znatno podiže cenu usluga.

Neki naplaćuju ove usluge po radnom satu, dok neki naplaćuju procentualno – na primer 10% ili 20% od budžeta za oglašavanje. Izbor je na vama.

A da li vam je potreban budžet za oglašavanje? Apsolutno! Organski doseg je lepa, ali davna uspomena, a u tekstu Najveći Social Media mitovi i legende mit broj 6 govori upravo o tome.

Influenser menadžment

S vremena na vreme, klijenti žele saradnju sa influenserima. U teoriji, kao i sve u digitalu, ovo izgleda brzo i lako – daš nekome 200 evra i on objavi post. U realnosti, proces traje bar mesec dana i uključuje:

  • Istraživanje potencijalnih influensera za saradnju. Ko su, šta su, s kim su do sad sarađivali, kakva im je publika, engagement rate, ton komunikacije, itd.
  • Pravljenje predloga u vidu prezentacije sa svim detaljima i oblikom saradnje koji se šalje klijentu kao osnovna ideja.
  • Mogućnost jedne ili više izmena od strane klijenta, drugi i treći krug istraživanja influensera, novi predlozi.
  • Odobrenje koncepta od strane klijenta i početak pregovora sa influenserima o ceni angažmana i obimu posla.
  • Prikupljanje podataka i finansijska analiza odnosa cene i rezultata, odabir influensera…
  • Započinjanje saradnje sa influenserima, brief-ovi sa detaljima saradnje koji se tiču sadržaja, tona, datuma objava, itd.
  • Administrativni deo posla, finansije i ugovori.

Retko se dešava da neko ima influencer management stavku u ugovoru i obično se za klijenta radi projektno. Posao je rudarski (ne mislim fizički težak, nego se mnogo „kopa“ 🙂 ), i uključuje mnogo pregovora, mejlova, razgovora, papira i administracije. Za svaki projekat, menadžer se pretvara u stratega i sekretaricu i na mesečnom nivou može lako da oduzme 10 do 50 radnih sati. Obično se naplaćuje fiksna cena za „hendlovanje influensera„.

Viđanje i razgovori sa klijentom

Veoma bitna stavka koja se često preskače prilikom formiranja cene.

U teoriji i proseku, sa većinom klijenata menadžer se čuje/vidi par puta mesečno, dok su mejlovi nešto češći. Ipak, u praksi postoje različite saradnje.

Sa nekim klijentima menadžer se čuje jednom mesečno, a sa nekima oko 15 puta dnevno.

Zašto je ovo važno?

To je onaj nevidljivi posao na koji odlazi veliki broj radnih sati. Postoji mnogo razloga zašto neki klijenti žele da svakodnevno provode po nekoliko sati sa Social Media Manager-om. Nekad samo previše vole svoj brend, emotivno su vezani i žele da budu uključeni u sve procese. Nekad ne mogu jasno da definišu šta žele pa zapravo sa menadžerom po nekoliko sati dnevno smišljaju nove ideje. Nekada im je prosto zabavno. Nekad nemaju poverenje u podizvođače i žele da mikromenadžuju svaki proces. Najbolje je da se pre početka saradnje na relaciji klijent-menadžer jasno definiše koliko često su dve strane u kontaktu. Dodatni savet je da se definiše kada se šalju predlozi, koji je rok za reviziju i koji je maksimalan broj izmena.

Pravljenje strategije

Razlika između neiskusnih i iskusnih menadžera društvenih mreža je u tome kako vide svoj posao. Većina početnika misli da je postavljanje postova svrha sama po sebi i fokusirani su na vanity metrike (lajkovi, broj pratilaca…).

Iskusni digitalci znaju da svaki nastup na mrežama jeste neizostavni deo strateške komunikacije tog klijenta. Ciljevi definisani u strategiji su ono čime se menadžer vodi prilikom definisanja taktika i kreiranja sadržaja. Isto tako, u odnosu na ciljeve, definišu se i targeti, odnosno koji su to rezultati koje menadžer želi da postigne.

Da li se prvo kreiranje strategije naplaćuje? Iako je u pitanju najvažniji deo svakog posla, najčešće se ne naplaćuje. Strategiju priprema menadžer/agencija/frilenser prilikom ugovaranja saradnje sa novim klijentom (ili za pitch proces). Ona je u tom slučaju „otvaranje vrata“ i služi da se na osnovu nje definišu obim posla i cena dalje saradnje.

Kada se strateško znanje naplaćuje? Najčešće samo onda kada je u pitanju pojedinačna usluga. Primera radi, neki frilenseri u Beogradu prave Instagram strategiju za brendove za 300 evra. Oni predaju strategiju klijentu, a nakon toga klijent sam bira da li će sam održavati nalog ili će unajmiti nekoga.

Ipak, prilikom dugoročne ugovorne saradnje sa klijentom, kreiranje strategije se ne nalazi samo po sebi kao stavka u fakturi, već se naplaćuje kroz sve ono što menadžer radi za klijenta. Svaki razgovor s klijentom i svaki izveštaj su prilika za menadžera da primeni svoje znanje, optimizuje postojeće taktike i predloži nove za ostvarenje ciljeva.


 

Na kraju, ostaje jedna, najbitnija stvar:

Rad menadžera vredi onoliko koliko koristi donosi klijentu.

A šta je korist? Ono što ste na početku definisali kao CILJ komunikacije.

Nekome će to biti povećanje svesti o brendu, nekome prikupljanje lead-ova, nekome povećanje prodaje, nekome izgradnja online zajednice.

Postoji veliki broj ljudi koji znaju da „skinu“ sliku sa interneta i postave je na Instagram profil. Česte su i situacije u kojima se klijentima obećavaju kule i gradovi, samo ako budu prisutni na društvenim mrežama, bez jasne analize i cilja. To je ono kad se pojavi oglas za vođenje stranice za 99 evra, a klijent već misli da će time da utrostruči svoj biznis.

Zato nije slučajno što se agencije kreativnošću, znanjem i inovacijama bore za klijente i time opravdavaju svoj rad i cene. Na kraju, cilj je da klijent ostvari željeni rezultat uz rad menadžera, a ne da se dve strane jure sa neispunjenim obećanjima i nerealnim očekivanjima. 

Una Autor članka

13 Komentari

  1. Mirjana
    01/11/2019
    Odgovori

    Ja sam oduševljena ovim tekstom, što zbog jasnoće, što zbog nesebičnog davanja informacija, konkretnih informacija i sa ciframa, a ne samo naplatiti manje ili naplatiti više, što zbog toga što mi je otvorio oči i ekstremno pomogao da ocenim svoj rad i pokazao kako da ga naplatim. Takođe što objašnjava koliko je posao menadžera društvenih mreža kompleksan i bitan marketing posao. Hvala!

    • Una
      05/02/2020
      Odgovori

      Hvala, nadam se da će mnogima biti od koristi. 🙂

  2. Milica
    25/05/2020
    Odgovori

    Izuzetan tekst 👌

  3. 13/07/2020
    Odgovori

    Super, osim sto ne mozes da naplatis svoj rad. Klijentima, posebno onim u malim biznisima, je apsolutno svejedno radis li u Canvi ili u PS. Nit znaju razliku, nit ih interesuje, između bostanja posta i kreiranja kampanja. U svemu tome, mnogo vise je ovih sto vode drustvene mreze za 50 ili 100 eura, i jednostavno ne mozes da naplatis svoje znanje i radne sate. Nisi konkurentan, ma koliko bio stručan u odnosu na početnike.
    Tekst je super, ali je lijepa teorija. U praksi, moras da spustis cijenu, ili te vise nema u poslu.

    • Una
      14/07/2020
      Odgovori

      Hej, ovo je zaista odličan komentar! Ostaviću ga naravno, kako bi svi mogli da vide i tu drugu stranu priče.

      Potpuno se slažem, klijenti veoma često ne vide razliku. Iz ličnog iskustva, mogu da kažem da sam se najviše „mučila“ radeći za male klijente. Kada se radi za velike kompanije, u okviru agencije, klijent proverava svaki pixel, tako da odlično vidi razliku u kvalitetu, do te mere da je spreman da promeni agenciju ako nije zadovoljan.

      Kada je u pitanju frilens, meni su najviše pomogle dve stvari: preporuke zadovoljnih klijenata i strateško znanje. Preporuke služe da bi klijenti znali da na mene mogu da računaju, a strateško znanje me izdvaja od drugih, jer na samom početku kažem klijentima istinu o tome šta mogu i ne mogu da očekuju, kao i kako može da izgleda rast njihovog biznisa na digitalnim kanalima, kratkoročno i dugoročno, po koracima.

      Ono što bih preporučila frilenserima je da sakupe preporuke bivših klijenata, kao i portfolio sa ostvarenim rezultatima, i da svoje cene prezentuju u paketu, da bi klijenti videli šta plaćaju. Takođe, moj topli savet je da od starta budete iskreni sa potencijalnim klijentima i kažete da društvene mreže nisu čarobni štapić niti čarobna lampa koja ispunjava želje za 5 evra. Čak i ako vam kažu da negde ima jeftinije, budite otvoreni, recite im da imate bogato znanje i iskustvo, da je vaša cena odraz vašeg kvaliteta, i da biste jako voleli da sarađujete ukoliko se u budućnosti stvori prilika.

      Sve najbolje!

  4. Tamara
    05/08/2020
    Odgovori

    Hvala za insights. Nalazim da mi tekst veoma korisiti

  5. Frilenser početnik
    06/08/2020
    Odgovori

    Draga Una, hvala na detaljnim i vrlo “merljivim” informacijama. Retki se nailazi na takav sadržaj povodom ove oblasti. S obzirom da si ovim tekstom na mene ostavila vrlo jak utisak kao osoba sa kredibilitetom, značilo bi mi da mi odgovoriš na sledeće pitanje. Naime, kojom biznis strategijom treba da se vodi frilenser na samom početku svoje karijere? Pre svega mislim na cenu usluga, u moru konkurencije, uzimajući u obzir i nedovoljnu svest klijenata o bitnosti ove vrste marketinga u današnje vreme. Neki savetuju da se prvi projekti naplaćuju sitno, čak i džabe, radi izgradnje portfolia. Koje je tvoje mišljenje o tome, baš me zanima? Ukoliko to ne smatraš pravim načinom, na koji drugi privući prve klijente i gde ih tražiti? Hvala najlepše unapred! ❤️

  6. Zoran
    15/09/2020
    Odgovori

    Odlican napisan tekst!
    Ima samo jednu malu falinku.

    Nema bas puno veze sa realnoscu. Ovo je vise ono kako „mali Perica “ zamislja biznis.
    Ilustracije radi, samo za sales skills trebaju godine iskustva i ucenja od iskusnijih, kroz praksu. A/B testing, sales funnel i slucne floskule nisu tek puko razumevanje definicije istih ili par odgledanih YT klipova.
    Gospodo srpski experti, koji „niste strucnjaci ali mogli biste da pogledate“, preklinjem vas da shvatite jednom da ne postoji unverzalna osoba, neko ko poseduje sva ova znanja i vestine ispisane u gornjem tekstu. Jednostavno NE postoji.
    Srpski mit o social network manageru koji je ujedno vrhunski graficki dizajner, uz to maher copywrite-a, a srednje ime mu je sales virtouz, je…. mit.
    Ako „ima pojma“ o svemu navedenom verovatno ne zna ni jednu oblast dovoljno dobro da bi mogao da naplati vise od pomenutih 3EUR/h.

    Da, kompleksan projekat moze da dostigne visoke cene, ali ne zbog multipraktik social managera kako tekst implicira, nego zbog toga sto oko porjekta radi tim ljudi, svaki specijalsta u svojoj oblasti. Barem po jedan iz svake navedene oblasti, a cesce u praksi i po dvoje, junior i senior. Senior radi i poducava. Junior uci.

    Nista licno. Samo pricam na osnovu svog 30-godisnjeg iskustva iz internacionalnog visokog biznisa.
    Visokog, jer mi je kancelarija na 39-om spratu sa koga puca fantastican pogled na Frankfurt.
    😉
    Jesam li vec rako da je tekst odlicno napisan. Jasna, koncizna i kratka recenica. Jednostavan i razumljiv vokabular. Sve vreme se drzi teme. Ima dobar uvod, razradu i zakljucak.
    Bravo!

    • Una
      15/09/2020
      Odgovori

      Dragi Zorane, hvala na komentaru 🙂 Šta biste rekli ako vam kažem da je 100% mog teksta napisano iz prakse, iz mog ličnog iskustva koje sam sticala poslednjih 7 godina u Srbiji? To jeste realnost, i ja sam je prošla.

      Dozvolite mi da vam odgovorim na nedoumice koje ste imali, nadam se da ćemo pojasniti ove male nesporazume.

      „samo za sales skills trebaju godine iskustva i ucenja od iskusnijih, kroz praksu. A/B testing, sales funnel i slucne floskule nisu tek puko razumevanje definicije istih ili par odgledanih YT klipova.“ – Upravo tako, napisala u tekstu „To naravno ima svoju, vrlo visoku, cenu. Cene mogu da variraju od 3 evra po radnom satu, pa do nekoliko desetina evra što je cena za konsultante i stratege.“ Svako naplaćuje prema svom znanju i iskustvu. Neko ne ustaje iz kreveta za ispod 100e dnevno, to je OK, a neki junior, kome je ovaj tekst namenjen, će raditi za 300e mesečno tokom studija kao part-time posao.

      „Gospodo srpski experti, koji „niste strucnjaci ali mogli biste da pogledate““ – Ako se ovo odnosi na mene, moram samo da napomenem da se ne deklarišem kao ekspert, šta više, ja sam samo jedan sociolog koji bi verovatno bio na birou da nije prešao u marketing. 🙂 Imam znanje koje mojim klijentima donosi sjajne rezultate i zato pišem blog.

      „Preklinjem vas da shvatite jednom da ne postoji unverzalna osoba, neko ko poseduje sva ova znanja i vestine ispisane u gornjem tekstu. Jednostavno NE postoji.“ – Naravno da ne postoji, u tekstu je navedeno šta sve ulazi u cenu vođenja društvenih mreža (u takozvani CE – cost estimate), a ne šta sve jedna osoba mora da radi. Zato sam i napisala da neko može biti social media manager i/ili dizajner i/ili producent i/ili PPC specialist i/ili bilo šta drugo na planeti. Sve što neko ne zna, može slobodno da delegira kolegi, ili drugom frilenseru ili nekom ekspertu. Tema teksta je kako se formira cena. Što se više vrsta posla tiče, volela sam da radim u Photoshopu, bilo mi je jako zabavno i razbijalo mi je monotoniju. Ono što znam iz iskustva je da se niko ne bavi social media marketingom ceo život. U proseku se ljudi zadrže na ovim pozicijama 2 do 5 godina, nakon čega ide promena oblasti rada. Zbog toga je veoma važno da mladi rade na širenju svojih znanja i veština, a ne da se drže samo jedne oblasti.

      „Ako „ima pojma“ o svemu navedenom verovatno ne zna ni jednu oblast dovoljno dobro da bi mogao da naplati vise od pomenutih 3EUR/h.“ – Ne znam kako je u Frankfurtu, ali u Srbiji većina klijenata ima budžet 100e do 400e za social media marketing, u to spada i rad i budžet za oglašavanje (menadžer dobije 250e mesečno, i budžet za oglase je 150e mesečno). U te budžete mogu da uđu samo osnovne usluge. Veliki projekti idu velikim agencijama, ali oni ovde nisu tema. Kao što je naglašeno, ovo je tekst namenjen juniorima i frilenserima. Ovo nije tekst za eksperte koji rade na projektima od 10 000+ evra. Ovo je tekst za mlade da razumeju šta koliko košta i kako da formiraju CE.

      „Nista licno. Samo pricam na osnovu svog 30-godisnjeg iskustva iz internacionalnog visokog biznisa. Visokog, jer mi je kancelarija na 39-om spratu sa koga puca fantastican pogled na Frankfurt.“ – Ovo je sjajno i želim vam da nastavite istim tempom u svoj daljem razvoju! 🙂

      Veliki pozdrav!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.