Kako osvojiti svog prvog Social Media klijenta?

Pre nekog vremena objavila sam vodič za frilensere “Koliko košta vođenje profila na društvenim mrežama?” i tekst je u međuvremenu je postao jedan od najčitanijih na blogu.

Zato sam redovno od mladih ljudi, putem mejla, društvenih mreža i komentara, dobijala pitanje „A kako da uopšte dođem do prvog klijenta?“. Znajući da je odgovor opširan, i u želji da svima dam konkretne predloge i savete, napisala sam ovo uputstvo da biste što pre mogli da počnete da zarađujete. 😊

Tekst je podeljen na pitanja na koja bi trebalo da odgovorite sami sebi pre nego što krenete sa radom, a sadrži i preporuke za realizaciju svega navedenog.

Pitanje 1: Šta ja nudim?

Početnici uglavnom posmatraju Social Media Marketing kao jednu unapred definisanu celinu koja je statična i koja se može savladati školski, po nekom udžbeniku. Iako je za bavljenje bilo kakvim marketingom neophodno da se upoznate sa osnovama i tradicionalnim marketingom, prodajom i sl, digital ćete stalno iznova učiti zbog čestih promena trendova, formata, kanala i tržišta.

Neka vaš prvi korak bude da definišite šta je to što vi nudite klijentima ka uslugu. Ovde spadaju postavljanje strategije (sa ciljevima, taktikama i targetima), community management (osmišljavanje i postavljanje sadržaja, odgovaranje na komentare), kreiranje sadržaja (foto i video produkcija sa obradom sadržaja, dizajn, copywriting….), oglašavanje, saradnja sa influenserima, analitika…

  • Kako to izgleda u praksi?

Ako vam odlično ide fotografija, vi ćete sebe prodavati kao Digital Content Creator, što će da vam povlači najveći deo honorara, a usluge postavljanja sadržaja će vam biti samo manji deo zarade. Ovo je, na primer, slučaj sa ugostiteljskim objektima. Slike su „glavne“, jer služe da svojom lepotom namame i prodaju smeštaj ili hranu, ali ljudi će rezervisati svoje mesto preko sajta. Imaćete malo upita i stalno ćete razmišljati o tome da li je feed lep na oko.

Sa druge strane, mnogi frilenseri žele da rade samo community management. To znači da će dobijati gotove materijale ili one koji zahtevaju male Photoshop izmene, a veliki deo rada svodiće se na sistematizaciju, planiranje i postavljanje sadržaja, kao i komunikaciju sa fanovima. Ovo je na primer slučaj sa velikim online prodavnicama, gde se iznova na društvenim mrežama objavljuju novi proizvodi nakon čega sledi suočavanje sa stotinama komentara i upita „cena?“. Vi ste tu neka vrsta korisničke podrške/prodavca i to je isto super.

Ovo gore su ilustrativni primeri, ali jasna vam je razlika.

Bonus savet: Sasvim je okej da ne radite i ne znate sve. Zato možete napraviti listu frilensera koje ćete povremeno angažovati za dodatne usluge. Ako želite da radite samo CM i oglašavanje, a trebaju vam fotke, recite klijentu da imate saradnju sa jednim fotografom i organizujte fotkanje. Važno je da znate šta nudite i čime raspolažete. “Ja mogu da vam rešim  to, to i to, a po potrebi mogu da vam obezbedim to i to.”

 

Pitanje 2: Kako da napravim portfolio?

Ovo je najteži deo, jer vam treba portfolio da biste dobili posao, a treba vam posao da biste imali portfolio. Zato početnici pokušavaju da se prodaju samo rečima, a to retko ima efekte. Postoji nekoliko načina da izgradite portfolio, a neki od predloga su u nastavku.

  • Promovišite sebe.

Ima ona čuveno pitanje „Kako misliš da promovišeš nekog drugog, ako ne znaš da promovišeš sebe?„. To je istina, s tim što ima tu jedan mali problem, a to je da neki ljudi ne vole na taj način da se eksponiraju. Šta više, ljudi su nekad umorni od gledanja tuđe besramne samopromocije, pa odustanu od svoje. Evo šta možete da uradite ako niste baš spremni da momentalno prodajete sebe na svim digitalnim kanalima.

  • Kreirajte svoj “poslovni” profil.

Verovatno ste primetili na Instagramu desetine onih profila koji vas kroz karusel objave uče da radite social media marketing. Neki od njih se promovišu da bi dobili klijente, neki da bi prodali svoje radionice i tako ostvarili profit. U svakom slučaju, na ovakvim projektima, vi biste mogli da dobijete dvostruko pozitivan efekat: ne samo da pokazujete svoje znanje, nego u praksi isprobavate korake i taktike za vođenje profila i ostvarivanje rezultata. 

I onda, kad vas neko sutra pita – “Pa dobro ko ste vi, šta vi radite?”, vi možete da mu pokažete vašu stručnu stranicu i da kažete “Evo ovo sam ja. Ovo je rezultat mog rada i ovde možete da vidite šta sve znam.” Ja sam se odlučila da napravim blog i da na njemu predstavim svoje znanje, a ponekad ga koristim i za eksperimentisanje, kao na primer kad sam kreirala Instagram Story stikere.

  • Kreirajte stranicu/blog/zajednicu za nešto što volite.

Ako ipak ne želite da postanete 82. profil sa karusel objavama na Instagramu, možete podjednako uspešno da pokrenete digital ili social media projekat koji je posvećen nečemu što volite. To može biti neki vaš hobi, neko interesovanje, ljubav.

Možda volite da slikate akvarele, pa pokrenete Facebook grupu posvećenu početnicima u slikanju. Vremenom možete da pridobijete i veću zajednicu, organizujete radionice, školu, i sl. Ili volite modu pa pokrenete Instagram profil gde ćete svakodnevno organizovati glasanje za najbolje autfite domaćih i stranih influensera. Uz malo sreće možete da ostvarite saradnju sa nekim domaćim buticima. Ili možda volite nemački jezik pa napravite YouTube kanal posvećen osnovcima koji se muče sa učenjem, pa vremenom izdate i svoje vežbanke i rečnike za decu, itd.

Za šta god da se odlučite, zamislite da radite za klijenta i posvetite se tom projektu. Izazivajte sebe, učite i merite rezultate. Tu leži vaš portfolio. Ukoliko vas zanima gde možete besplatno da proširite svoje znanje, u ovom tekstu sam izdvojila zanimljive online kurseve.

  • Radite pro bono.

Čest je slučaj da početnici rade besplatno da bi dobili preporuku ili ostvarili neku vrstu prakse. Ovo ima smisla, ali ako ćete već raditi tako nešto, onda bar radite za neku neprofitnu organizaciju, nevladinu ili humanitarnu organizaciju. Često pročitam neke primere gde ljudi navodno rade neplaćeno pa se nadaju da će jednom dobiti posao, ali to se retko dešava. Rad za humanitarni projekat može da ima višestruke koristi – radite nešto dobro za društvo, stičete iskustvo, imate portfolio i verovatno ćete biti okruženi sjajnom energijom empatičnih ljudi.

  • Posvetite se jednoj niši.

Velika je verovatnoća da ćete pre ubosti klijenta u niši koju odlično volite ili poznajete, nego u nekoj koja vam je potpuno strana. Primetićete verovatno da na domaćem tržištu postoje agencije i frilenseri koji su specijalizovani za jednu oblast – na primer za kafiće i klubove, zatim za restorane i hotele, za turističke agencije, pa onda za beauty industriju, pa za tehnologiju, itd.

Ukoliko želite da pronađete klijente, dobro je da sami sa sobom odlučite koje su to oblasti koje vas zanimaju, i da onda proaktivno pokrenete sopstvene projekte i da se specijalizujete u toj oblasti. Sutra ćete moći da odete pred potencijalnog klijenta i kažete mu da imate iskustvo baš u njegovoj industriji i da odlično znate šta donosi rezultate jer ste sve sami isprobali.

  • Napravite LinkedIn profil.

Koristite ga aktivno i budite posvećeni. Prikažite na svom profilu sve što radite, sva vaša iskustva, završene kurseve, sve što vas interesuje, sve te lične projekte koje ste imali. Povežite se sa apsolutno svim ljudima sa kojima želite potencijalnu saradnju, bilo da rade u agencijama, velikim kompanijama ili malim firmama. Neki od tih ljudi vam sutra mogu ponuditi stalni posao, saradnju, praksu.

Bonus savet: Kad god imate neki svoj lični projekat, bilo da je posvećen vašem poslu ili hobiju, njega uvek možete iskoristiti da probate nešto da prodate, da pokrenete neku humanitarnu kampanju, da vežbate oglašavanje i targetiranje, da merite rezultate, da učite analitiku, da pravite giveaways, da sarađujete sa drugim profilima, itd. Poenta je da imate platformu za učenje i to kroz vašu strast. Ne samo da ćete dobiti besplatan PR I samopromociju, nego vam možda krene toliko dobro, da prestanete da tražite klijente i napravite biznis od hobija. 😊

Pitanje 3: Gde da nađem klijente koji će me plaćati?

Okej, sad kad smo završili deo oko portfolija, predstavljanja, učenja i rasta, želimo da neko izvadi novac iz džepa i plati vas. Gde da nađete takve klijente?

  • U svojoj okolini.

Jedan od načina je da tražite preporuke i kontakte među bliskim ljudima. Možda neko u vašoj familiji ili krugu prijatelja ima mali biznis kome je potrebna pomoć, što će vam biti dobra odskočna daska za dalje. Takođe, u redu je da pitate ljude koji već rade negde da li mogu da vas preporuče ili vam daju dodatni savet.

  • U digital grupama.

Na sreću, danas na Facebooku imamo veliki broj grupa posvećenih marketing i digital temama, te se u njima možete obratiti članovima s pitanjem da li je neko u potrazi za frilenserom. Često se dešava da neke agencije ili frilenseri u grupama traže juniore kojima će moći da delegiraju deo posla, a plus ćete imati dodatnu priliku za učenje uz mentora.

  • U frilens grupama.

Za razliku od marketing i digital grupa, gde ćete proaktivno nuditi svoje usluge (ili povremeno nailaziti na neki oglas), u frilens grupama se baš sve vrti oko frilensa i namenjene su samo oglasima tog tipa. Taman možete da vidite i šta se najviše traži, pa možda dobijete ideju kako da proširite skup svojih znanja i veština kako biste bili konkurentniji.

  • U svojoj niši, proaktivno.

Ovo je najbolje objasniti na primeru. Ukoliko obožavate beauty industriju, a ima mnogo brendova iz ove oblasti na domaćem tržištu, možete kreirati strategiju baš za rast beauty brenda na društvenim mrežama. Onda ćete izabrati 20 kompanija koje vam se najviše dopadaju, i direktno stupiti u kontakt s njima. Ponudićete im saradnju koja je u skladu sa onim što smatrate da je njima potrebno – ako imaju malo pratilaca, ponudićete im svoje znanje o rastu profila, ako su loše fotografije, ponudićete im „renoviranje“ profila, ako ljudi slabo reaguju na objave, ponudićete im drugačiji tip sadržaja i oglašavanje, itd . Možete da se predstavite kao konsultant i izrazite želju da budete spoljni saradnik. Zbog ovakvih stvari je važno da već imate neko znanje, o čemu smo govorili u delu o pravljenju portfolija.

Važna napomena: koristite mejl, a ne društvene mreže. Zašto? Pa osoba koja će primiti vašu poslovnu ponudu preko Instagrama je upravo ona osoba koja održava društvene mreže i odbiće vas jer ste joj konkurencija. 😊 Umesto obraćanja brendu, pišite vlasniku (ako je mali brend) ili direktoru marketinga (ako je veliki brend).

  • Na sajtovima za frilensere.

Najpoznatiji su Upwork i Fiverr, ali ima i drugih. U zavisnosti od usluge koju nudite, pronađite platformu koja vam najviše odgovara. U početku je jako teško doći do prvih klijenata jer nećete imati ocene svog rada (koje vam daju prethodni poslodavci). To uglavnom znači da ćete morati da prihvatite neke veoma slabo plaćene poslove, da biste se prikupili iskustvo na platformi i pozitivne ocene. Mnogi frilenseri prihvate da rade besplatno ili za 1 dolar u zamenu za zvezdice. Ukoliko se odlučite za tu opciju, prihvatite neki mali posao koji možete da uradite za jedan dan, nikako više od toga.

Važno je da budete proaktivni i da se prijavljujete na što više oglasa, jer je nekad potrebno i nekoliko meseci da vam posao „krene“. Podrazumeva se da dobro znate engleski jezik i da u svom predstavljanju odajete utisak pismene, kulturne, obrazovane, pedantne osobe, što znači – upeglajte taj profil do savršenstva, poput LinkedIn-a.

  • Tražite agencijski posao i ugovorite frilens saradnju.

Postoji više razloga zašto neko želi da radi kao frilenser i da ima samostalne klijente, a to su uglavnom sloboda, rad od kuće, želja za stalnim novim izazovima, itd. Ukoliko imate znanje i iskustvo, možete se prijaviti i za agencijske poslove i pregovarati za dalje uslove.

Prvi razlog je taj što sve više stranih agencija (uglavnom iz SAD-a) traži radnike na domaćem tržištu. Ako dobijete takav posao, vi ćete biti vrlo blizu frilens načina života, jer će vam cela agencija biti virtuelna.

Drugi razlog je taj što su zbog pandemije, mnoge domaće agencije prešle na rad od kuće. Zbog pada prodaje, klijenti su smanjili budžete, što znači da su agencije morale da smanje troškove smanjivanjem plata i radom od kuće. To je prilika za vas da ugrabite agencijski frilens posao.

Na ovom blogu, u sekciji Poslovi, možete da pronađete aktuelne oglase i na njima je naglašeno koje firme traže saradnike za rad od kuće.

Pitanje 4: Šta ako klijent nije siguran da li želi saradnju?

Ako zanemarimo frilens platforme i grupe, gde poslodavci sa namerom traže saradnike pa su vam i šanse mnogo veće, u svim drugim situacijama vi ste neko ko se zapravo nudi. I to je najteži deo. Sve uvek ide super u teoriji, i onda u praksi dođete do dela gde klijent nije siguran da li mu se isplati da vas plaća svakog meseca.

Potencijalni klijenti žele da probaju, da saslušaju, da vide, ali često nemaju svest o tome da je ulaganje u bilo koji vid digitalnog marketinga dugoročno ulaganje i očekuju rezultate preko noći. Ukoliko ste sigurni da želite da radite po svaku cenu, i spremni ste da se dokažete, možete da uradite nešto od sledećih koraka:

  • Isprobajte kratkoročnu saradnju.

Ukoliko imate potencijalnog klijenta koji je zainteresovan, a plaši se da se obaveže za stalno, ponudite mu da sarađujete onoliko koliko je potrebno da ostvarite neki rezultat.

  • Definišite jedan cilj, na nivou kvartala ili kampanje.

99% klijenata nema svest o dugoročnom marketinškom planiranju, a iznenadili biste se koliko ogromnih kompanija ovo takođe nema. Zato ne možete očekivati da neki mali preduzetnik to zna. Preporuka je da idete korak po korak, što znači da uz definisanu strategiju odredite kraće ciljeve koji su za klijenta vidljivi ili opipljivi.

Na primer, možete se dogovoriti sa klijentom da vam cilj bude da za jedan kvartal dobijete 1000 Instagram pratilaca ili da za mesec dana ostvarite 10 online prodaja. Važno je da im date nešto za šta če moći da se “uhvate”, jer klijentima ništa ne znači reč awareness. Završite tu kratkoročnu saradnju najbolje što možete, i vi ste time dali svoj maksimum. Dalja odluka je na klijentu.

  • Nađite više malih klijenata.

Ukoliko primetite da jedan pojedinačni klijent ne želi da izdvoji na primer 500 evra mesečno za vaše usluge i veći obim posla, pokušajte da pronađete 5 klijenata po 100 evra za koje ćete raditi samo najnajosnovnije stvari. To vam neće oduzeti mnogo vremena, a veća je šansa da vremenom povećate primanja kroz dodatne usluge koje ćete raditi po potrebi ili kroz postepeno povećanje satnice.

Bonus za kraj: Ne zaboravite da uvek unapred definišite šta ćete tačno raditi i koliko to košta. O ovome sam opširno pričala u tekstu „Koliko košta vođenje profila na društvenim mrežama„. Veoma je važno da definišite vaš obim posla (scope of work) i cene, kao i da imate pismenu potvrdu od klijenta da ćete za određene usluge dobiti određen iznos.

Una Autor članka

Jedan komentar

  1. Bojan Bošković
    17/08/2020
    Odgovori

    Hvala Una na korisnim i praktičnim savetima. Odličan blog!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.