Kreiranje sadržaja: O čemu da pišeš kad ne znaš o čemu da pišeš?

Kada bismo pitali ljude za kakve klijente je najlakše raditi social media / digital marketing, oni bi verovatno naveli one industrije koje pružaju mnogo vizuelno lepog sadržaja – hrana, piće, hoteli, putovanja. Drugim rečima, to su oni sadržaji koji najlepše izgledaju na Instagramu i ne zadaju mnogo muke oko ideja.

Međutim, šta se dešava kada imate klijente kao što su lekari, advokatske kancelarije, fabrike građevinske boje…? U Facebook grupama o marketingu često naiđem na upite korisnika koji ne mogu da pronađu inspiraciju za takve objave. Radim za klijenta koji je dosadan ili Probali smo sa edukativnim sadržajem koji ne daje rezultate su najčešći komentari. Zato ću se u ovom tekstu osvrnuti na svoje sedmogodišnje iskustvo u kreiranju sadržaja.

Sve navedene ideje i saveti su primenjivi na različite formate i kanale – blog objave, social media objave, storije, lajv uključenja, video sadržaj, native i PR članke, YouTube, itd.

Takođe, navedene ideje i saveti primenjivi su na sve industrije, kao i sve modele poslovanja – za lični brending, preduzetnike, frilensere, kompanije…

KORAK 1 – ISTRAŽITE ŠTA ZANIMA VAŠU CILJNU GRUPU

U svetu marketinga postoji jedan negativan trend, a to je da su marketari nažalost naučeni da u komunikaciji uvek koriste jedne iste teme i šablone – emocije, nežnost, humor, pastelne boje, zalasci sunca, rime, mimovi, duhoviti citati i slično.  Posledica ovog ukalupljenog razmišljanja je da mnogi kreatori sadržaja uopšte nisu u stanju da uvide širu sliku, niti da razumeju koliko neki sadržaj može biti koristan ciljnoj grupi (a ne samo lep).

Ali dobra vest je da postoji veoma lak metod da saznate koje su to teme 🙂

1.Idite na sve lokalne forume gde se priča o temama kojima se bavi vaš klijent i zapišite sve probleme koje članovi foruma opisuju: šta ih nervira, šta ih boli, šta ih plaši. To su tačke bola (pain points) i njih adresirajte u svojim objavama. Ovo je primenjivo na sve, od escape room-a do ručno pravljene čokolade.

2.Ako vaš klijent ima prodajni tim koji radi direktno sa kupcima (na primer prodaja nekretnina), obavezno zakažite sastanak sa njima. Možete li samo da zamislite koliko pitanja ljudi postave agentu prodaje kad kupuju stan? Kakav je to samo nepresušni izvor informacija! Isto važi i za banke ili bilo koju drugu industriju koja se tiče novca, zdravlja, ugovora… Ljudi postavljaju najotvorenija pitanja upravo onda kad su nasamo sa prodavcem/agentom/lekarom, pred sam čin kupovine i tu donose finalnu odluku. To je znak za vas da su ta pitanja ključna da neko potpiše neki papir.

3.Ako vaš klijent ima korisničku podršku, tražite da vam svake nedelje šalju spisak najčešćih pitanja koja korisnici postavljaju. Ona stručna možete da postavite kao FAQs na svoj sajt, i pisati blog objave na te teme, dok ona svakodnevna možete da koristite kao teme za objave.

4.Pročešljajte inbox na društvenim mrežama klijenta i zapišite sva pitanja koja kupci/korisnici postavljaju. Na osnovu njih kreirajte objave. Zapamtite da ne morate celu temu da obradite u jednoj objavi, već razdelite na više objava / blog postova / videa / lajv uključenja, čega god. Takođe, reciklirajte sadržaj. Ako je neki story dobro prošao, pretočite ga u objavu. Ako dobijate pozitivne recenzije za određenu uslugu, napravite objavu od njih. Ako imate blog post koji je mnogo čitan, napravite od njega 4-5 objava.

5. Pitajte ljude u storijima (ako ste preduzetnik, edukator…) šta ih zanima i da li im možete nekako pomoći. Stavite stiker za pitanja, pitajte šta ih muči, šta žele da nauče, da li se trenutno suočavaju sa nekim izazovom za koji vi imate savet… Na osnovu toga kreirajte dalji sadržaj.

6. Ako imate sajt / blog, pogledajte search terms, saznajte šta ljudi kucaju u pretraživaču kad dolaze na vaš blog. To je ono što im je potrebno i o tome pišite / snimajte.

7. Učlanite se u Facebook grupe slične tematike i gledajte šta ljudi pitaju.

To ja koristim kad pišem svoj blog i zato mi stalno dolaze novi čitaoci bez ikakvog oglašavanja.

  • Kad sam videla da u Facebook grupama ljudi traže posao, napravila sam stranicu POSLOVI.
  • Kad sam videla da ne znaju koliko da naplate svoje usluge, napisala sam tekst o tome.
  • Kad sam videla da je početnicima teško da nađu prvog klijenta, pisala sam i o tome
  • Kad je više stotina ljudi pitalo kako da nađe dobre digital marketing kurseve – logično, nije me mrzelo da napravim ovu veliku listu. 🙂

 

KORAK 2 – ISTRAŽITE KAKO KOMUNICIRA VAŠA CILJNA GRUPA

Povremeno naiđem na situacije u kojima se community manageri trude da koriste stručne izraze svog klijenta kako bi odali utisak ekspertize. Na ovaj način ne samo da ste beskrajno zamorni ljudima koji ubijaju vreme na društvenim mrežama, nego vas niko i ne razume. Pričate na „stranom“ jeziku, udaljavate se od jezika ciljne grupe. Upravo zbog toga vaši edukativni postovi ne daju nikakve rezultate, jer zvučite kao udžbenik. Izuzetak je samo kad je i vaša ciljna grupa iz struke, ali to će se veoma retko dešavati.

Rešenje je u tome da pričate onako kako pričaju vaši kupci. Ako pitate iskusne kopirajtere, mislim na one što zarađuju veliki novac, reći će vam isto ovo. Svaki njihov projekat počinje tako što analiziraju koje reči i izraze koristi ciljna grupa kad opisuje svoje probleme. Onda koriste iste te reči u svojim oglasima. Korisnik mora da vas razume da bi vam verovao.

Dakle, kad idete na forume, Facebook grupe, kad pretražujete inbox, uvek zapisujte koje izraze koriste ljudi kad opisuju svoje probleme, kako formiraju rečenice, šta ih brine… I onda tako formulišite vaše teme i objave.

 

KORAK 3 – NEKA VAM POSTOJEĆI KORISNICI I KUPCI BUDU IZVOR INFORMACIJA

Verovatno ste nekad na nekom sajtu dobili onaj upitnik „Kako ste saznali za nas?„. To se daje da bi kompanije znale u koje kanale da ulažu više novca, ali je i super ideja za vas da saznate kako da proniknete u dušu svojih korisnika.

Preporuka je da kad god možete, stupite u kontakt sa postojećim kupcima / klijentima i pitate ih:

  • kako su saznali za vas
  • zašto su se odlučili za vas
  • šta im se najviše svidelo
  • šta bi promenili
  • šta im je nedostajalo
  • šta im je bilo od presudnog značaja prilikom kupovine vašeg proizvoda/usluge?

Znam da će mnogi sad pomisliti kako ovo nije revolucionarno, ali zašto onda niko to ne koristi? 🙂 Kad dobijete te odgovore, zahvalite im se i krenite da pišete o tome. Možda je taj frizer za kog radite majstor za balejaž i na tome možete da gradite ceo brend i narednih 50 objava. Možda vam je pacijentkinja napisala da se nikad u životu nije osećala tako prijatno na pregledu, kao da je u sigurnim rukama, i to postane vaš slogan i tema za narednih 10 objava.

Takođe, sve pozitivne komentare postojećih kupaca koje dobijete možete uz njihovu dozvolu kasnije koristiti kao testimonijale.

 

ŠTA NE TREBA DA RADITE KAD SMIŠLJATE TEME ZA OBJAVE?

1.Da komunikaciju gradite na osnovu toga šta se sviđa vama i vašim prijateljima. Vi niste ciljna grupa i veoma često će se desiti da kreirate sadržaj za ljude koji su sušta suprotnost od vas. Zato je važno da slušate njih, njihova pitanja i brige, a ne klijenta ili sopstvene preference.

2.Da se trudite da budete na silu kul ili kreativni, jer su vam rekli da u digitalu uvek sve mora da bude ludo i nezaboravno. Sve što vi želite je da kupac pomisli „E baš sam ovo tražio“.

3.Da budete toliko stručni da vas niko ne razume. 

4.Da budete lenji i nezainteresovani da istražujete industriju vašeg klijenta, da ugovorite saradnju pre nego što odradite istraživački rad i strategiju.

5.Da mislite da sve mora da stane u jednu objavu. Na taj način ne samo da ćete brzo „potrošiti“ sve teme, nego ćete i udaviti korisnike. 🙂

 

Ako vam se dopao ovaj tekst, podelite ga sa kolegama kojima može biti koristan! 

 

Kad ste već tu, bacite pogled i na:

 

Una Autor članka

Jedan komentar

  1. 17/02/2021
    Odgovori

    Hvala na odličnom tekstu Una :). Ovo je ogroman problem i u content marketingu i dobio sam neke super ideje nakon čitanja.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.