Zakasneli Social Media trendovi za 2019. godinu

Pročitala sam nekoliko odličnih domaćih i stranih tekstova o tome šta nas sve očekuje u narednoj godini kad su u pitanju društvene mreže, sa stavkama poput – smrt Fejsbuka, podaci-podaci-podaci, ludilo oko Instagram Story-ja, ali i LinkedIn-a, itd.

Žiška je o ovome pričala za Netokraciju, Pioniri su osvežili trendove, a sve to zajedno izgleda kao pusti snovi preoptimističnih agencijaša jer kad zagrebete sjajnu površinu kreativnog digitalnog marketinga u Srbiji, vidite da većina kompanija i dalje živi u pola-kile-postova vremenu.

Ali… Kako bismo svi zajedno mogli da se posvetimo implementaciji novih trendova, i kako na pitch-evima više ne bismo morali da objašnjavamo zašto ne može vođenje Social Media kanala za 200 eura, moramo prvo da se vratimo na sam početak i vidimo koje su to polazne tačke. Odatle ćemo posle lako. 🙂

1.Ukinite stock

zakasneli-social-media-trendovi-2019-stock

Da li postoji IKO u Srbiji ko nije video ove manekene na hiljadama postova na stranicama 50 različitih brendova? Da ne govorimo o čuvenom meme-u?

Korišćenje stock fotografija počelo je pre jedno pet godina kad je organski doseg bio veoma visok, pa je kvantitet garantovao bolje rezultate same stranice. Kako su budžeti bili mali, a potreba za sadržajem izuzetno velika (broj postova je išao i do 120 na mesečnom nivou), ovi sajtovi bili su logično rešenje. Account asistenti su učili Photoshop i lepili logoe i pakovanja proizvoda na postove, uz copy „Svako vreme je pravo vreme za naš proizvod„. To je trajalo nekoliko godina dok nismo počeli polako da se gubimo u moru istih fotografija i lica koja nam se smeše sa asfalta američkih gradova ili iz belih kuhinja u kojima srećna porodica sprema palačinke.

Stock sajtovi i dalje jesu koristan alat za povremenu uštedu resursa, ali svaka ozbiljna digitalna strategija prema pravilu počiva na KREIRANJU sadržaja. Dobra vest je da sadržaj ne mora da izgleda kao sa naslovne strane Vogue-a, sasvim je dovoljno da bude prepoznatljiv, interesantan i da realno prikazuje proizvod.

Na agencijama je da ovaj sadržaj osmisle, a na kompanijama da odustanu od upeglanih, nerealnih postova koji izgledaju kao sa bilborda i prihvate real-feel sadržaj na svojim kanalima.

2. Počnite da odgovarate na poruke i komentare korisnika

O ovome sam govorila pre više od godinu dana za Media Marketing, ali bi trebalo ponoviti:

Dok iskusni strateški planeri i direktori marketinga sede u konferencijskim salama i diskutuju o velikim TV reklamama, u istom tom trenutku desetine običnih korisnika putem Facebook-a pokušava da dobije odgovore na pitanja vezana za dati brend, a na ta pitanja nema ko da im odgovori.

Zašto je ovo važno? Ako pogledate stare tekstove o društvenim mrežama, videćete da se kao njihova najveća prednost pominje DVOSMERNA komunikacija sa potrošačima. Drugim rečima, cela poenta održavanja ovih kanala komunikacije je da kompanija ima dodir sa svojim kupcima. Ipak, i dan danas, na pragu 2019. godine, ovo je i dalje mit, jer je još uvek važnije da se plati TV, nego da se nekome odgovori na pitanje o samom proizvodu i to osobi koja će ga kupiti.

Navedene prepreke mogu lako da se reše angažovanjem dobrog Community Managera koji će postati prepoznatljivi glas kompanije, čak i zaštitno lice. Ovako nešto se desilo sa Živanom iz Geekshop.rs – postao čovek legenda, a samo radio svoj posao.

Na agencijama je da ponude aktivan Community Management koji će biti više od pukog odgovaranja na komentare emoticonima. Na kompanijama je da razumeju da odgovori moraju da budu brzi, personalizovani i ljudski (nikako copy/paste odgovori koji stužu iz PR odeljenja) i da se isplati angažovati osobe koje će ovaj posao raditi full time.



3. Plasiranje sadržaja na društvenim mrežama se PLAĆA

Društvene mreže besplatne su samo za privatne korisnike. Onog momenta kad odlučite da komunicirate svoj proizvod ili uslugu na društvenim mrežama, vi ulazite u sferu plaćenog oglasnog prostora. Ovo dalje znači da kad razgovaramo o Social Media Buying budžetu, nije pitanje „Da li da odvojimo neki budžet“ već „Koliko?“ ili još bolje „Koji nam je cilj i kako da najbolje rasporedimo postojeći budžet da bismo postigli zacrtane rezultate?“.

Postoje metode za povećanje organskog dosega poput nagradnih igara, korišćenja hashtagova, postovanje viralnog sadržaja, ali to su samo pomoćne metode koje ne mogu dugoročno i konstantno da donose pozitivne rezultate. Uz to, ne zaboravite da su korisnici i dalje osetljivi na brendirani sadržaj – zato će zapratiti stranicu sa smešnim slikama, a neće zapratiti vaš brend koji postavlja smešne slike.

Ako plaćate za TV, radio i bilborde, platite i za društvene mreže. Jeftinije je, merljivo je, i možete da dođete do više od 3 miliona ljudi u Srbiji. Negde sam nedavno videla podatak da za 2900 eura vaš post mogu da vide svi Facebook korisnici u Srbiji.

Na agencijama je da znaju da nijedna strategija za Social Media ne ide bez budžeta. Na kompanijama je da odvoje budžete široke ruke jer je ovo najjeftiniji masovni medij i ostaće to još dugo.

Una Autor članka