Imam osećaj da svaki put kad pišem o agencijama, između redova može da se pročita koliko je zapravo #agencylife zahtevan, kao da govorim „Neee, nikako ne idite tamo“. A zaista nije tako. 🙂 Svaka osoba u agenciji može da bude zadovoljna svojim poslom – ukoliko unapred zna šta da očekuje i ne zanosi se serijama, filmovima i kojekakvim stručnim tekstovima u vidu plaćenog PR-a. 🙂
Zato sam pitala svoje prijatelje agencijaše na Instagramu koje su bile njihove najveće zablude kada su počinjali da rade, i evo šta sam dobila kao odgovore:
-
Očekivanje: Rad u digitalnoj agenciji je u potpunosti kreativan rad
Realnost: Iako postoje kreativne digitalne agencije, agencijaši rade širok spektar poslova od kojih je osmišljavanje kreativnih kocepta možda i najmanji udeo u jednom radnom danu.
Ako ste očekivali da ceo dan sedite u šarenoj kancelariji u centru grada u lejzi beg-ovima i kontemplirate o tome kako da napravite viral video za kapi za nos – to se verovatno neće desiti. Veći deo radnog vremena sastoji se od pravljenja svakodnevnog sadržaja za digitalne kanale, komunikacije s klijentom, sređivanja finansija, internih sastanaka i onih sa klijentima, pregovora sa drugim sektorima agencije, podizvođačima i influenserima, kao i regulisanje pravnih pitanja, administracije, itd. To dalje znači mnogo mejlova i telefonskih razgovora, Excel i Google Sheet tabela, faktura, štampanja, PowerPoint prezentacija, kvantitativnih izveštaja i slično. I kad dođe brainstorming, obično pola ljudi na njega zakasni jer – nešto negde uvek gori 😀
-
Očekivanje: Osmišljavaću vrhunske prezabavne kampanje
Realnost: Ako radite u digitalnim agencijama, većina kampanja će stizati do vas iz ATL-a.
Danas postoje digital-first kampanje, ali njih je i dalje mnogo manje od onih ATL što znači da digitalna agencija često dobija već definisani koncept za kampanju od klijenta i kreativne agencije. Tada se uglavnom razvijaju strategije za prilagođavanje („spuštanje“) postojeće ideje na digitalne kanale. Zašto je ovo važno? Digitalna kreativnost itekako postoji, ali će te najčešće delati u nekim već zadatim okvirima. Uz to imate i dodatna ograničenja poput brand guidelines, budžeta, kratkog vremenskog roka, i sl. Sve ovo znači da ćete pokušavati da pronađete kreativnost u okviru zadatih granica, a ne van njih. Na ovo dodajte i poznatu, ali istinitu priču o srpskom tržištu – brendovi se plaše da urade nešto drugačije. Klijentu se može svideti vaša ludačka ideja, ali će je retko odobriti. Zato je rad u digitanoj agenciji dugoročan proces prilagođavanja, pregovora s klijentom i malih koraka ka poboljšanju cele industrije.
-
Očekivanje: Osmočasovno radno vreme
Realnost: HAHAHAHAHAHA.
Prve nedelje u mesecu radiš pitch – ostaješ duže. Druge nedelje u mesecu tvoj najveći klijent startuje najveću kvartalnu kampanju – ostaješ duže. Treće nedelje su dvoje kolega na odmoru – ostaješ duže. Četvrte nedelje radiš sve što nisi stigao prethodne tri – ostaješ duže. Pete nedelje nastaje social media kriza – ostaješ duže. Većina ovih situacija su nepredviđene i uz sve napore menadžmenta da se ne radi overtime, gotovo je nemoguće predvideti šta će se i kad desiti.
-
Očekivanje: Digital (media buying) je uvek data driven i inovativan
Realnost: Baner na Blicu.
Srpsko tržište još uvek, u proseku, nije odmaklo daleko od kampanja za podizanje svesti koje se svode na jurenje većeg dosega. Dakle u 90% slučajeva vi ćete dostaviti klijenti izveštaj o broju lajkova i pregleda videa. Prodajne kampanje su retke, a osim njih fale nam i tehnikalije: veći budžeti za plaćene alate za merenje rezultata, veći budžeti za produkciju većeg broja kreativa za uže ciljne grupe i mikro niše, svest kod kupaca o prednostima online kupovine, bolje opcije za targetiranje (nije sve u TG 25-40, urbano, viših primanja), programmatic, itd.
-
Očekivanja: U digitalnim agencijama rade mladi ljudi i stalno je neko zezanje
Realnost: Opravdava očekivanja, ipak…
Potpuno je tačno da u agencijama uglavnom rade ljudi između 20 i 30 godina starosti i da je velika verovatnoća da ćete vašeg šefa sretati u noćnim klubovima u 5 ujutru kao i da ćete u kancu slušati sve sa YouTube trending liste. Ipak, ovo nikako ne znači (iako mnogi mladi početnici tako misle) da zabava znači odsustvo odgovornosti. Kada radite u agenciji, vaša pozicija nosi određene zadatke i od vas se očekuje da ispunite postavljena očekivanja i to u zadatom roku. Možete da dolazite na posao u bade mantilu, možete da izgledate kao da ste upravo došli sa rejva… Možete čak i da dođete pravo s rejva u kanc, ali izveštaj mora da bude gotov do 12h i spreman da se pošalje klijentu. 🙂
-
Očekivanja: Ja ću biti kao Don Drejper
Realnost: Niste Don Drejper.