Rad u digitalnoj agenciji: Očekivanja vs. realnost

Imam osećaj da svaki put kad pišem o agencijama, između redova može da se pročita koliko je zapravo #agencylife zahtevan, kao da govorim „Neee, nikako ne idite tamo“. A zaista nije tako. 🙂 Svaka osoba u agenciji može da bude zadovoljna svojim poslom – ukoliko unapred zna šta da očekuje i ne zanosi se serijama, filmovima i kojekakvim stručnim tekstovima u vidu plaćenog PR-a. 🙂

Zato sam pitala svoje prijatelje agencijaše na Instagramu koje su bile njihove najveće zablude kada su počinjali da rade, i evo šta sam dobila kao odgovore:

  1. Očekivanje: Rad u digitalnoj agenciji je u potpunosti kreativan rad

Realnost: Iako postoje kreativne digitalne agencije, agencijaši rade širok spektar poslova od kojih je osmišljavanje kreativnih kocepta možda i najmanji udeo u jednom radnom danu.

Ako ste očekivali da ceo dan sedite u šarenoj kancelariji u centru grada u lejzi beg-ovima i kontemplirate o tome kako da napravite viral video za kapi za nos – to se verovatno neće desiti. Veći deo radnog vremena sastoji se od pravljenja svakodnevnog sadržaja za digitalne kanale, komunikacije s klijentom, sređivanja finansija, internih sastanaka i onih sa klijentima, pregovora sa drugim sektorima agencije, podizvođačima i influenserima, kao i regulisanje pravnih pitanja, administracije, itd. To dalje znači mnogo mejlova i telefonskih razgovora, Excel i Google Sheet tabela, faktura, štampanja, PowerPoint prezentacija, kvantitativnih izveštaja i slično. I kad dođe brainstorming, obično pola ljudi na njega zakasni jer – nešto negde uvek gori 😀



  1. Očekivanje: Osmišljavaću vrhunske prezabavne kampanje

Realnost: Ako radite u digitalnim agencijama, većina kampanja će stizati do vas iz ATL-a.

Danas postoje digital-first kampanje, ali njih je i dalje mnogo manje od onih ATL što znači da digitalna agencija često dobija već definisani koncept za kampanju od klijenta i kreativne agencije. Tada se uglavnom razvijaju strategije za prilagođavanje („spuštanje“) postojeće ideje na digitalne kanale. Zašto je ovo važno? Digitalna kreativnost itekako postoji, ali će te najčešće delati u nekim već zadatim okvirima. Uz to imate i dodatna ograničenja poput brand guidelines, budžeta, kratkog vremenskog roka, i sl. Sve ovo znači da ćete pokušavati da pronađete kreativnost u okviru zadatih granica, a ne van njih. Na ovo dodajte i poznatu, ali istinitu priču o srpskom tržištu – brendovi se plaše da urade nešto drugačije. Klijentu se može svideti vaša ludačka ideja, ali će je retko odobriti. Zato je rad u digitanoj agenciji dugoročan proces prilagođavanja, pregovora s klijentom i malih koraka ka poboljšanju cele industrije.

  1. Očekivanje: Osmočasovno radno vreme

Realnost: HAHAHAHAHAHA.

Prve nedelje u mesecu radiš pitch – ostaješ duže. Druge nedelje u mesecu tvoj najveći klijent startuje najveću kvartalnu kampanju – ostaješ duže. Treće nedelje su dvoje kolega na odmoru – ostaješ duže. Četvrte nedelje radiš sve što nisi stigao prethodne tri – ostaješ duže. Pete nedelje nastaje social media kriza – ostaješ duže. Većina ovih situacija su nepredviđene i uz sve napore menadžmenta da se ne radi overtime, gotovo je nemoguće predvideti šta će se i kad desiti.

  1. Očekivanje: Digital (media buying) je uvek data driven i inovativan

Realnost: Baner na Blicu.

Srpsko tržište još uvek, u proseku, nije odmaklo daleko od kampanja za podizanje svesti koje se svode na jurenje većeg dosega. Dakle u 90% slučajeva vi ćete dostaviti klijenti izveštaj o broju lajkova i pregleda videa. Prodajne kampanje su retke, a osim njih fale nam i tehnikalije: veći budžeti za plaćene alate za merenje rezultata, veći budžeti za produkciju većeg broja kreativa za uže ciljne grupe i mikro niše, svest kod kupaca o prednostima online kupovine, bolje opcije za targetiranje (nije sve u TG 25-40, urbano, viših primanja), programmatic, itd.



  1. Očekivanja: U digitalnim agencijama rade mladi ljudi i stalno je neko zezanje

Realnost: Opravdava očekivanja, ipak…

Potpuno je tačno da u agencijama uglavnom rade ljudi između 20 i 30 godina starosti i da je velika verovatnoća da ćete vašeg šefa sretati u noćnim klubovima u 5 ujutru kao i da ćete u kancu slušati sve sa YouTube trending liste. Ipak, ovo nikako ne znači (iako mnogi mladi početnici tako misle) da zabava znači odsustvo odgovornosti. Kada radite u agenciji, vaša pozicija nosi određene zadatke i od vas se očekuje da ispunite postavljena očekivanja i to u zadatom roku. Možete da dolazite na posao u bade mantilu, možete da izgledate kao da ste upravo došli sa rejva… Možete čak i da dođete pravo s rejva u kanc, ali izveštaj mora da bude gotov do 12h i spreman da se pošalje klijentu. 🙂

  1. Očekivanja: Ja ću biti kao Don Drejper

Realnost: Niste Don Drejper.

via GIPHY

 

 

Una Autor članka

Una je strateg i konsultant u Alchemists timu. Digitalnim marketingom se bavi od 2012. godine, znači još od vremena kad je Facebook bio najkul platforma za mlade. Obožava da vidi dobre rezultate svog rada, što je win-win situacija za nju i klijente. Kada bi osvojila milion evra na lutriji - i dalje bi se bavila digitalnim marketingom (ali u Španiji). U slobodno vreme voli animal print, Liverpool FC i Bajagu. Možete je potkupiti čokoladom.