Instagram: Koliko fejk je previše fejk?

Šta se desi kad imate plaćeni post koji je toliko preterano namešten, da čak i okoreli Insta fanovi počnu da se žale?

Za jednu Instagram krizu plaćenog posta potrebni su vam:

  • Influenser komada jedan
  • Lažne palačinke
  • Listerine

Instagram je ulepšana stvarnost?

Pre nego što počnem sa prepričavanjem ovog malog social media skandala, bitno je napomenuti da sam ja, isto kao i svi vi, svesna da je Instagram ulepšana stvarnost.

Evo ovo vam je pravi primer expectations vs reality momenta, gde je expectations ova fotka koju vidite ispod, a reality je da ste zamotani u Vuteks ćebe na Čukaričkoj padini (ako ovo čita neko ko nije iz Beograda, to vam je jako luksuzan deo grada… zamalo) i jedete ostatke Kineza od juče. Sami.

 

E sad, kad smo utvrdili da Instagram prikazuje lažni život i da to svi znamo, da vidimo šta se desilo sa jednim plaćenim postom.

Listerine post i lažne palačinke

Naime, kompanija Johnson&Johnson je za potrebe svog proizvoda Listerine počela da sarađuje sa većim brojem influensera, među kojima se našla i Scarlett Dixon. 

Za plaćeni post, Scarlett se odlučila za sledeći ambijent – sedi na krevetu u naizgled ranim jutarnjim časovima okružena srcastim helijumskim balonima i pije iz prazne šolje. Gomilica palačinki, zapravo tortilja koje „glume“ palačinke, ukrašene su jagodama, a bočica Listerine tečnosti stoji na stočiću pored.

Pratiocima nije trebalo mnogo vremena da pomisle kako je ovakav post pravi primer veštačkog sveta koji influenseri prezentuju na svojim kanalima, a neki su čak išli dotle da prete smrću ovoj devojci.

 

Zanimljivo je da post nije uklonjen, a sama Scarlett se posle izvinjavala, ali i branila svoj „digitalni nastup“ uz argumente da svi znaju da Instagram ne prikazuje realan život.

Moj feed nije mesto koje prikazuje realnost (ko realno provodi svoje vreme u prelepom gradu sa sladoledom u rukama sa večnim osmehom na licu – sve je namešteno, ljudi). Ponekad su moje fotografije lude ili preterane ili previše pink, ali ja ovo ne predstavljam kao idealnu verziju života kojoj bi mlade devojke trebalo da teže. Moj Instagram je moj način da vam pokažem kako da budete pozitivni i da se zabavljate, uprkos privatnim problemima. Mislim da moj sadržaj nije štetan za mlade devojke, ali se slažem da Instagram može da doprinese pogrešnim očekivanjima koje ljudi imaju od života.“

Instagram kao fabrika laži

Postovi kao što su gore prikazani zaista se graniče sa parodijom i prikazuju život potpuno različit od onoga što izgleda kao jedan običan dan „normalne“ osobe.

S druge strane, nije problem u nekoj tamo Scarlett, već je ovaj nesrećni Listerine post samo deo većeg problema u kome se influenseri trude da svoj život uvek prikažu boljim, lepšim, luksuznijim nego što zaista jeste. Samo neki od načina koje ste sigurno primetili su: kupovina odeće koja se nakon fotografisanja vraća u radnju uz povraćaj novca, ekstremno editovanje fotografija, fotografisanje luksuznih proizvoda za postove koji nisu plaćeni ali se predstavlja kao da jesu da bi drugi pomislili da sarađuju sa velikim kompanijama, sedanje u skupe restorane bez naručivanja skupih jela radi par ambijentalnih fotografija i check in-a, itd.



Šta klijenti i agencije mogu da nauče iz ovog primera?

Istina je da smo donekle i navikli da Instagram bude mesto na kome korisnici traže inspiraciju i motivaciju za bolji život, te nije ni čudo što na ovoj mreži bujaju upravo travel, food i fitness sadržaji. U tom smislu, razumljivo je očekivati vizuelno kvalitetan i primamljiv sadržaj koji će imati (mrzim ovaj izraz) thumb-stopping momenat, koji ćete zapaziti i eventualno sačuvati u galeriji.

Ono što je važno je da klijenti pre svega razumeju da sadržaj na Instagramu ne sme da bude previše savršen. On nije TVC i ne bi trebalo da prikazuje presrećnu porodicu okupanu suncem niti je to upeglani key visual na bilbordu. Instagram je mobile app i fotke na njemu bi trebalo da budu baš to – ulepšane fotke uslikane kamerom na mobilnom telefonu koje izgledaju kao taj divni momenat uhvaćen u toku jednog običnog dana. On bi trebalo da prikaže onaj trenutak u kome obična osoba pomisli – kakva mala radost života koju želim da podelim sa pratiocima. Sve preko toga postaje karikirana laž koja će izazvati zavist ili osudu.

Za agencijaše, ovo je takođe i dobar case koji mogu da prikažu klijentu kad vam sledeći put kaže „to nije na brendu“ ili „znate, mi smo premium brend, a ovo nije dovoljno kvalitetno“.

Dajte influenserima veću slobodu prilikom kreiranja plaćenog sadržaja jer oni poznaju svoju publiku i mogu kroz svakodnevne teme, na uobičajen način, da prikažu proizvod – bez balona oko kreveta i prekrivača sa sopstvenom slikom, jer zaboga, ko to uopšte ima?

Una Autor članka

Ja sam Una, strateg i konsultant za digitalni marketing. Ovim poslom se bavim više od 10 godina, znači još od vremena kad je Facebook bio najkul platforma za mlade. Obožavam da vidim dobre rezultate svog rada, što je win-win situacija i za mene i moje klijente. Kada bih osvojila milion evra na lutriji - i dalje bi se bavila digitalnim marketingom (ali u Italiji). U slobodno vreme volim animal print, Liverpool FC i Bajagu. Možete me potkupiti čokoladom. Ako imate neko pitanje vezano za digitalni marketing, pišite mi na una.kostandinovic@gmail.com. Hvala na čitanju i svako dobro!