Umetnost u doba Instagrama

Kako smo došli do toga da su muzeji postali samo šarena scenografija za Instagram selfije i da li je kreiranje instagrammable izložbi budućnost umetničkog sveta?

Iako na prvi pogled pretvaranje muzeja u fabrike selfija izgleda kao vašar taštine, možda ipak nije sve tako crno.

Više je nekako pastelno pink. 🙂

Muzej sladoleda

Prvi izložbeni prostor koji je dobio kultni status u svetu društvenih mreža je Muzej sladoleda, otvoren u Njujorku 2016. godine. Zidovi u pastelnim bojama, jednorozi, kućice u Diznilend stilu, šarene banane i korneti koji vise sa plafona samo su deo instagrammable ponude. Muzej ima 400 hiljada pratilaca na Instagramu i više stotina hiljada tagovanih objava korisnika. Od 2016. do danas, muzej je preseljen u Los Anđeles i Majami, a trenutno se nalazi u San Francisku.

A popularnost? U Njujorku su se sve ulaznice prodale u roku od 5 dana. U San Francisku – cena karte išla je i do 38 dolara, a celokupni kontigent za narednih 6 meseci rasprodat je za 90 minuta.

View this post on Instagram

TICKETS ON SALE NOW FOR SAN FRANCISCO ✨ We’ve updated our MINT JUNGLE and added our favorite color💗💗 At MOIC, we believe the only way to begin following our dreams is to dig in and first discover what they are! 🌈MINT JUNGLE beckons you to voyage through a sugar-filled cave complete with gold rush treasures and wild mint. Lose yourself in our minty delight! — 🎟: $38 [TICKET LINK IN BIO]⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 📝: Tickets on sale NOW⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🕓: Available Ticket Dates: July – September 3rd⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🍦: Multiple tastings of ice cream included with ticket⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🤞: Purchase up to 10 tickets per checkout⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 💛: Image by: @annaalexia

A post shared by Museum of Ice Cream (@museumoficecream) on

Umetnost u doba Instagrama

Muzej sladoleda jeste napravio pometnju na „umetničkoj sceni“, ali nije bio prvi.

Renvik galerija (deo Smitsonijana) otvorila je 2015. godine izložbu „Wonder, opisanu kao sveobuhvatno umetničko iskustvo sa radovima 9 savremenih umetnika. Ova neverovatna i originalna izložba ostavila je posetioce u stanju potpunog oduševljenja, a naravno – usledilo je i hiljade objava na društvenim mrežama. Prizma u bojama duge, soba dekorisana mrtvim insektima i papirni soliteri samo su neke od instalacija koje su privukle veliku pažnju posetilaca.

umetnost-instagram-wonder-drvece
Izvor: https://americanart.si.edu
Izvor: https://americanart.si.edu

Isto se desilo i na izložbi pod nazivom „Rain Room“ u čuvenom njujorškom Muzeju moderne umetnosti. Kišna soba omogućila je posetiocima da uđu u prostoriju i zaustave kišu svojim kretanjem. Publika je čekala u redovima 9 sati da uđe u muzej.

Refinery 29 je 2015. napravio pop up instalaciju sa 29 soba povodom proslave desetogodišnjice kompanije. Iako je prvobitno bila za internu upotrebu, ubrzo je otvorena za javnost, a navodno je generisala pola milijarde interakcija na društvenim mrežama.

U poslednjih nekoliko godina, instant galerije sa popularnom tematikom niču velikom brzinom, pa tako sad imamo i Happy place, Muzej avokada, a tu su još i Candytopia, Dream machine,  Egghouse, i mnoge druge. 🙂

Između umetnosti i kiča

Neki od primera gore zaista su dela istaknutih umetnika, dok drugi nisu odmakli daleko od plastike i kiča. Ono što im je zajedničko, i što su kreatori ovih izložbi shvatili, je da mnogi posetioci žele da se fotografišu na ovakvim mestima i budu deo većeg iskustva. Zato su stvoreni moderni, prenatrpani prostori koji su u skladu sa online estetikom i offline konzumacijom.

Jer, pop up izložbe, osim što su veoma atraktivne, imaju i taj HOT momenat – ograničenog su trajanja, kapaciteta i ulaznice su skupe. Mladi žele da budu deo prestižnog iskustva i taj uspeh podele sa drugima. I tako, dok popularnost tradicionalne umetnosti opada, raste želja mladih za zabavnim, interaktivnim, kreativnim sadržajem u kome će moći da učestvuju kroz prostornu i vremensku dimenziju. I zaista, mnoge od velikih i ozbiljnih izložbi, kao što je Rain room, nisu bile dizajnirane za društvene mreže, ali je njihova online popularnost bila dokaz da postoji glad za ovakvim sadržajem.

Instant kultura i instant zarada

Za sad umetnici, galerije, ali i kompanije uspevaju da profitiraju na ovoj želji mladih za novim iskustvima, i spremni su da nastave sa isporukom instant umetničkog kreativnog sadržaja u realnom, offline prostoru.

Primera radi, Muzej jaja bio je otvoren u Njujorku u periodu od 12 nedelja. Sa kapacitetom od 900 posetilaca vikendom i cenom karte od 18 dolara, zarada za 12 nedelja bila je skoro 200 000 dolara! A ostvarivanje profita se ne završava na cenama karte, već dolazi i od maloprodaje na licu mesta (suveniri i brendirani proizvodi).

Instant pop up tematski muzeji predstavljaju zanimljivu priliku za umetnike i kustose da istraže nove oblike izlaganja, ali i da kreiraju prostore koji će sami za sebe predstavljati inovativni umetnički koncept. Na taj način, umetničko delo prestaje da bude nešto što se nemo posmatra, i postaje nešto u čemu možemo celim bićem da uživamo, da se kroz njega krećemo i menjamo ga svojim prisustvom. Izložbe kao što su Rain Room i Wonder pokazale su da umetnost može da bude moderna, zapanjujuće veličanstvena i zanimljiva mladima, tako da u budućnosti možemo da očekujemo ekspanziju pop up muzeja i novih, drugačijih fizičkih iskustava.



View this post on Instagram

Made of cosmic dust 💫

A post shared by Eugenie Grey 📍 NYC (@feralcreature) on

Una Autor članka

Ja sam Una, strateg i konsultant za digitalni marketing. Ovim poslom se bavim više od 10 godina, znači još od vremena kad je Facebook bio najkul platforma za mlade. Obožavam da vidim dobre rezultate svog rada, što je win-win situacija i za mene i moje klijente. Kada bih osvojila milion evra na lutriji - i dalje bi se bavila digitalnim marketingom (ali u Italiji). U slobodno vreme volim animal print, Liverpool FC i Bajagu. Možete me potkupiti čokoladom. Ako imate neko pitanje vezano za digitalni marketing, pišite mi na una.kostandinovic@gmail.com. Hvala na čitanju i svako dobro!

Komentari su onemogućeni