Preporuke za čitanje: Biznis i marketing

Priznajem da sam malo opsednuta kupovinom knjiga, jer uvek imam osećaj da, ako ne pričitam novi naslov, propustiću neko veliko znanje ili neku tajnu koja će mi pomoći da dalje napredujem. 😀

Što se same kupovine tiče, uglavnom sve naručujem online, i za sad sam imala sjajno iskustvo sa svim najvećim domaćim knjižarama koje imaju webshop (Vulkan, Delfi/Laguna, Finesa…). Dostava je besplatna za određeni iznos, knjige su uvek dobro upakovane i isporuka je na vreme.

Da ne dužim, u nastavku izdvajam 5 knjiga koje su me oduševile tokom 2019. godine.

1.Brajan Trejsi – Ciljevi  

Jedna od mnogih knjiga koja će vam pomoći da bolje organizujete svoje misli, a samim tim i vreme i napore koje ulažete u poboljšanje sopstvenog života. Kako sam naziv kaže, ciljevi su ključ svega, tako da je prvi i najteži korak uved definisati šta je ono što želite. Da li je zbunjenost osobina moje generacije ili je prosto ceo svet zapao u apatiju, ne bih znala, ali ovom knjigom bi trebalo (lagano) udariti u glavu svakoga ko vam kaže „ja ne znam šta hoću, ali znam šta neću“. 🙂 To je prihvatljiv odgovor kad imate 4 godine i mama vam servira brokoli pa se vi nećkate, ali u biznisu je bitno imati jasan pravac. Jer kako kaže autor, niko ne može da pogodi metu koju ne vidi.

Ljudi koji ne znaju šta žele su večito nezadovoljni jer ih život baca kako on želi na mesta na kojima oni ne žele da budu. Jedini način da budete zadovoljni je da sami zacrtate put. A ako ste još uvek u onoj tinejdžerskoj fazi „ja sam ti takav, ja ti živim od danas do sutra“ – sačekajte par godina pa se vratite na ovo. Donekle, principi iz ove knjige funkcionišu slično kao vision board, u smislu da vam čiste fokus i stalno vas vraćaju na nekoliko glavnih tačaka, ali je lakoća metodologije ono što mi se u knjizi najviše dopalo. Još jednom, ima sličnih knjiga, ali meni je ova dobro „legla“.

Postajete ono o čemu najčešće razmišljate. Vaš spoljni svet postaje odraz vašeg unutrašnjeg sveta. Hiljadama uspešnih ljudi je postavljano pitanje o čemu najčešće razmišljaju. Odgovor je bio da razmišljaju o onome što žele i kako to da ostvare.

2. Igor Arih – Budi voda

Autor je izuzetno iskusan slovenački kreativni direktor, koji je prošao sve faze koje jedan kreativac može da prođe. Od klinca umetnika koji je slučajno upao u advertajzing, preko faze prepotentnog suvog genija koji uživa u sopstvenoj pojavi i kiti se festivalskim nagradama, do pragmatika koji se oslobađa sujete da bi se fokusirao na primenjenu kreativnost i prodajne kampanje koje klijentima donose direktnu finansijsku dobit.

U samoj knjizi analizira 7 smrtnih grehova koje bi trebalo izbeći ukoliko želite da se bavite dinamičnim komunikacijama, a ne zastarelim klasičnim oglašavanjem. Kroz veliki broj primera kampanja na kojima je radio, Arih govori o razvoju modernih komunikacija, preprekama i sazrevanju u poslovnom smislu. Znam da se neki ne slažu sa njegovim stavovima, ali činjenica da su bazirani na realnim pričama, i to sa ovog našeg Balkana, dovoljan je razlog da bar pročitate knjigu.

Art direktori i dizajneri moraju, kao i svi ostali direktori i kreativci u agencijama, da zaborave na istorijsku gordost, dovedu u red svoje fetiše, ubiju ego i započnu racionalno da razmišljaju.

3. Kiosaki, Lehter – Bogati otac, siromašni otac

Knjiga o kojoj ste sigurno čitali već 10 puta, tako da neću ulaziti u detalje. Smatram da su osnovne ideje mogle da stanu na svega par stranica (ali onda ovo ne bi bila best selling BOOK 🙂 ) jer se ideje i poruke konstantno ponavljaju. Ipak, ukoliko, kao ja, niste ekonomista, a želite da ovladate ličnim finansijama i planiranjem većih prihoda i izdataka, Bogati otac vam može pomoći da razumete kako funkcionišu profit, štednja, ulaganje i finansijska nezavisnost. Ovo je verovatno sve ono što bi trebalo da učimo u školi kao osnovu finansijskog razmišljanja, ali hej, kad bismo onda učili neke ključne životne stvari kao što su nadmorske visine južnoameričkih planinskih vrhova 🙂

Siromašni i osrednje imućni rade za novac. Bogati su naterali novac da radi za njih.

4. Dejv Birs – Kako da dođete do moćnih ideja

Knjiga je nedavno prevedena na srpski, a izdanje sam jedva dočekala 🙂 Dejv Birs je britanski kreativni direktor, beskrajno zanimljiv i veoma uspešan, kog sam imala priliku da slušam na domaćim  konferencijama. Bitno je napomenuti da, mada se u knjizi često pominju kreativnost i inovativnost u marketingu, knjiga uči čitaoce da traže kreativne veze u svakom okruženju  i industriji – sve u cilju rešavanja problema.

Birs nas vodi kroz metodologiju za dolazak do dobrih ideja, i ako ste pomislili da je ovo neki lagani priručnik, gde samo pratite korake – nije baš tako. Birs zapravo objašnjava kroz primere kako da reprogramiramo mozak da povezuje poznate detalje i uvide, i spaja ih na do sad neviđene načine. Naravno, nije svaka nova ideja sjajna, a naročito nije svaka funkcionalna, tako da je primenjena kreativnost zapravo beskrajan proces mentalnog razgibavanja. Ono što je bitno da znate je da ne postoje talentovani i netalentovani, svako može da razvije ovu crtu, ako otključa svoj mozak. 🙂

Radoznalost je osnov kreativne misli. Ona hrani um neobrađenim informacijama koje treba oblikovati u novo znanje. To je osobina koju kreativni mislioci neguju tokom celog života.

5. Erik Ris – Lean Startup

Jedna od onih knjiga koja je veoma stručna, ne baš lagana, a uprkos tome, zlata vredna za svakoga ko želi da se bavi bilo kakvom prodajom robe ili usluga. Zašto kažem prodaje, ako knjiga nije o prodaji? Jer je svaki inovativni proizvod potpuno nepoznat na tržištu, a vaš profit direktno zavisi od toga koliko će ljudi kupiti nešto što nikad pre nisu videli ili koristili, i ne znaju da li im je to uopšte potrebno. Kako to izgleda u praksi? Neko misli da ima sjajnu ideju i prepun samopouzdanja prezentuje je investitorima. Uz dobar PR i kontakte nakupi stotine hiljada evra početnog kapitala, godinu dana radi na proizvodu obavijenom velom tajne i misterije, i kad proizvod konačno dođe na tržište – prodaja bude nula. Kako da izbegnete ovaj scenario, kako da testirate vaš proizvod i tržište, to su neke od tema koje pokriva ova knjiga.

Meni se najviše dopao primer osnivanja Zappos online prodavnice cipela. Ukratko, osnivača Svinmurna je jako nerviralo to što na internetu ne postoji sajt na kom može da nađe veći izbor cipela. Umesto da na osnovu pretpostavke i osećaja uloži milione u nabavku inventara i magacine, on je prvo eksperimentisao i merio potražnju. Obilazio je prodavnice cipela, pitao da fotka njihove modele, kačio slike na sajt, i ako neko naruči cipele, on ode u prodavnicu, kupi ih i pošalje robu kupcu. Usput je izučavao kako funkcioniše logistika, šta kupce zanima, koja je mogućnost za širenje biznisa, itd. i tek onda osnovao kompaniju koja danas vredi milijarde. Nije čekao da napravi savršen proizvod, već je sa poluproizvodom (MVP) testirao i učio.

To je to za sad, uživajte u praznicima i uložite u sebe. I da, glasajte ispod za preporuku koja vam se najviše dopada. 🙂

 

Una Autor članka

Ja sam Una, strateg i konsultant za digitalni marketing. Ovim poslom se bavim više od 10 godina, znači još od vremena kad je Facebook bio najkul platforma za mlade. Obožavam da vidim dobre rezultate svog rada, što je win-win situacija i za mene i moje klijente. Kada bih osvojila milion evra na lutriji - i dalje bi se bavila digitalnim marketingom (ali u Italiji). U slobodno vreme volim animal print, Liverpool FC i Bajagu. Možete me potkupiti čokoladom. Ako imate neko pitanje vezano za digitalni marketing, pišite mi na una.kostandinovic@gmail.com. Hvala na čitanju i svako dobro!

Budite prva osoba koja će da komentariše

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.