Glamurozni Instagram svet pre nekoliko godina dobio je još jednu uticajnu damu. Ona se zove Mikela (Miquela Sousa), ima 19 godina, i bavi se modelingom i pevanjem. Posećuje najpopularnija mesta, od Coachella festivala do novootvorenih klubova, prepoznatljiva je po urbanom futurističkom stilu, a njene slike objavljuju se u modnim magazinima.
Ona je savršeni predstavnik kalifornijske IT devojke.
I ne postoji.
Napravljena je, i to korištenjem CGI tehnologije.
Kako je nastala Mikela?
Mikela je „aktivirana“ na Instagramu u aprilu 2016. godine i od samog početka korisnici su se pitali kakva neobična priča se krije iza profila @lilmiquela. Neki su (ispravno) tvrdili da je u pitanju CGI, drugi da se radi o kombinaciji korišćenja fotografije tela prave žene i digitalno dodatom licu. Neki korisnici su čak bili ubeđeni da je u pitanju kampanja za igricu The Sims. Oni kritički nastrojeni smatraju ovaj profil sociološkim eksperimentom koji ima za cilj da prikaže sve pošasti Instagrama kao što su „slava ni od čega“ i lažno predstavljanje.
Prvi pravi „skandal“ desio se u aprilu 2017. kada je AI robot Bermuda @bermudaisbae (poznat po pro-trampovskom sentimentu) navodno hakovala Mikelin profil i obrisala sav sadržaj sa njega. Nakon što je Mikela povratila vlasništvo nad profilom, objavila je i poruku koja se tiče njenog porekla – da ona nije prava osoba, da je kreirana u Silicijumskoj dolini i da će uskoro podeliti više informacija o svom nastanku. Do danas nije poznato da li je ovo bio pravi skandal ili dogovoreni stunt, ali trenutno se Mikela i Bermuda odlično slažu.
Mikelini kreatori su čak otišli i korak dalje kako bi njeno digitalno postojanje učinili još realnijim, tako da je u avgustu 2017. objavljen i njen prvi singl „Not mine“. Pesma se može naći na mrežama Spotify i YouTube, a nakon ovog poteza mnogi su je upoređivali sa japanskom virtuelnom pevačicom Hatsune Miku.
Izmišljeni lik, ali realan uticaj
Možda i najzanimljiviji momenat ovde je činjenica da je Mikela, tako izmišljena, pravi influenser. Ona nosi Supreme, Chanel i Pradu, do sad je izdala tri singla, a prošle godine našla se i na stranicama američkog Vogue magazina u haljini Alexander McQueen.
Dalje, Mikela – iako virtuelni proizvod – aktivno učestvuje u realnom društvenom životu. Podržava pokrete kao što su Black Lives Matter i prava transrodnih osoba, i redovno se „fotografiše“ na popularnim lokacijama. Mikela „posećuje“ sva urbana mesta u Los Anđelesu, pa je zato možete „videti“ na otvaranju izložbi, u noćnim klubovima, čak i sa poznatim ličnostima (koje odbijaju da govore o tome kako su te slike nastale).
Da li je onda i Mikela stvarna?
Živimo u vremenu kada na društvenim mrežama nestaje preko potrebna granica između stvarnog i lažnog, štaviše – ova dva pojma su zamenila mesta jer je Instagram potpuno izokrenuo ideju autentičnosti. Sve ono što vidimo kao stvarno, zapravo je lažno. Ta slika koja izgleda tako nonšalantno i usputno – zahtevala je 2 sata rada sa fotografom i šminkerom. Ta preskupa haljina samo je iznajmljena, a lepa koža samo je doterana u Airbrush aplikaciji. S druge strane, sve ono što je istinski stvarno, to ne vidimo – ne vidimo borbu za sponzore, ne vidimo sirove fotografije, ne vidimo koliko košta ta „iskrena“ promocija proizvoda.
U tom vrtlogu dva sveta, Mikela je zapravo obrnula igricu. Ona je izašla pred svet i rekla „Ja sam laž. Ja ne postojim. Ovo što vidite nije stvarno.“ Ovo je influenserka koja ne poziva na svoju autentičnost jer i sama priznaje da je nema. I tako dolazimo do paradoksa da jedan robot influenser postaje „stvarniji“ od prave osobe.
Dakle, da li je Mikela stvarna stvarna? Apsolutno.